Chania Culture

Sites of repair • Κατερίνα Γναφάκη

Ανοιχτά Πανιά 2022 | δράση όγδοη

Καλλιτεχνική παρέμβαση – ηχητική εγκατάσταση

Sites of repair

Κατερίνα Γναφάκη
Με τη συμμετοχή των Αλεξάνδρα Επίθετη, Ευαγγελία Χρηστάκου και Nour Sokhon

22 – 26 Οκτωβρίου 2022

-Ηχητική εγκατάσταση στους Τάφους των Βενιζέλων, 22-26 Οκτωβρίου 2022
-Εργαστήριο για ενήλικες, 25 Οκτωβρίου 2022

Sites of repair
Η καλλιτεχνική παρέμβαση Sites of Repair, παίρνει ως αναφορά το άγαλμα της Ελευθερίας – το οποίο αποδόθηκε με τη μορφή της θεάς Αθηνάς και φιλοτεχνήθηκε από τον γλύπτη, ποιητή, ζωγράφο και καθηγητή γλυπτικής της Σχολής Καλών Τεχνών στην Αθήνα, Θωμά Θωμόπουλο – έπειτα από ιδέα του συγγραφέα και στρατηγού Ιωάννη Ηλιάκη. Το γλυπτό, ύψους 17 μ. φορούσε αρχαϊκή περικεφαλαία και κρατούσε μία ασπίδα και ένα δόρυ στα χέρια του. Τοποθετημένη σε κλιμακωτό βάθρο, η φιγούρα της θεάς Αθηνάς ήταν στραμμένη προς τα δυτικά της πόλης των Χανίων. Για πάνω από τριάντα χρόνια, το άγαλμα της Ελευθερίας δέσποζε στους Τάφους των Βενιζέλων, από το 1937 μέχρι την αδιευκρίνιστη καταστροφή του το 1970 κάτω από ένα κλίμα γενικής σύγχυσης, έντονης δυσαρέσκειας και αποδοκιμασίας.
Σήμερα, τα θραύσματά του, ως υλικά τεκμήρια που αντιστέκονται στη λήθη, κείτονται διάσπαρτα στην περιοχή. Ανάμεσα στα θραύσματα που έχουν διασωθεί, ξεχωρίζουν τμήματα του κορμού με τις φθαρμένες πτυχές της εσθήτας, τα πόδια, καθώς και το πρόσωπό του.
Όπως και τα «σημάδια» που αφήνει ανεξίτηλα ένα δυσάρεστο γεγονός, έτσι και τα μνημεία, λειτουργούν σε ένα δεύτερο διάβασμα ως τόποι επούλωσης, συμφιλίωσης με το παρελθόν και ανασυγκρότησης.
Αντλώντας έμπνευση από τα θραύσματα του αγάλματος της θεάς Αθηνάς ως σημαινόμενα τόπου μνήμης και λήθης, η εγκατάσταση Sites of Repair αποτελεί μια «ηχητική συμφωνία», στην οποία µαγνητοφωνηµένες ηχογραφήσεις πεδίου, αναμιγνύονται αρμονικά με μουσικές συνθέσεις, παύσεις, αποσπασματικές αφηγήσεις ατομικών και συλλογικών τραυμάτων του τότε και του σήμερα και ηχογραφημένο υλικό, μετατρέποντας το τοπίο γύρω από τα θραύσματα του αγάλματος της Ελευθερίας σε παλίμψηστο συμφωνιών.
Υπό το πρίσμα αυτό, κάθε προσκεκλημένη καλλιτέχνις θα κληθεί να συνθέσει τη δική της site specific ερμηνεία. Πανκατευθυντικά (360ᵒ) φορητά, αδιάβροχα ηχεία θα τοποθετηθούν στο πάρκο καλώντας τον επισκέπτη σε ενεργητική ακρόαση και συμβάλλοντας στην έναρξη του δημόσιου διαλόγου γύρω από το τραύμα, την επιδιόρθωση, την αποκατάσταση αλλά και επούλωσή του.

Περισσότερες Πληροφορίες: printouts-final version EN _ GR

Συντελεστές:
Επιμέλεια: Κατερίνα Γναφάκη
Εικαστικός, ηχητική καλλιτέχνιδα, σκηνοθέτις, συνθέτρια: Nour Sokhon
ποιήτρια: Αλεξάνδρα Επίθετη
Μουσικός, performer: Ευαγγελία Χρηστάκου (Abyss X)
Υποστήριξη αρχιτεκτονικού σχεδιασμού: Μιχάλης Νευραδάκης

Παράλληλη δράση:
To εργαστήριο H μουσικότητα του προφορικού λόγου ως καλλιτεχνική πρακτική”, στοχεύει στην εξοικείωση των συμμετεχόντων με διαδικασίες όπως η φωνητική έκφραση και η εξερεύνηση του προφορικού λόγου ως μέσο παραγωγής ηχητικών καταστάσεων. Κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου οι συμμετέχοντες θα εισαχθούν στη διαμόρφωση θορύβων από το στόμα, την αναπνοή, στη χρήση ψιθύρων, αποσπασματικών λέξεων, διαλόγων ή μονολόγων, σε συνδυασμό με την εξερεύνηση και καταγραφή επιτόπιων ηχογραφήσεων πεδίου. Το εργαστήριο απευθύνεται σε κοινό χωρίς προηγούμενη εμπειρία. Υλικά που απαιτούνται για την ολοκλήρωση του εργαστηρίου, περιλαμβάνουν: α) μολύβι με σημειωματάριο, β) καταγραφικό ήχου ή φορητή συσκευή (smartphone ή tablet) με μικρόφωνο και κατάλληλο λογισμικό ηχογράφησης.
Προτεραιότητα για τη συμμετοχή στο εργαστήριο θα δοθεί σε άτομα από την LGBTQ+ κοινότητα, άτομα με αναπηρία, γυναίκες, τρανς και μη δυαδικά άτομα ή οποιοδήποτε άλλο άτομο αντιμετωπίζει δυσκολίες στην πρόσβαση στη μουσική σκηνή ή τη μουσική εκπαίδευση.
Υπό την καθοδήγηση της Αλεξάνδρας Επίθετη και Κατερίνας Γναφάκη.

Ημέρες και ώρες εργαστηρίου: 25 Οκτωβρίου 2022, 18:00-20:00 στους Τάφους των Βενιζέλων.

Βιογραφικά:
Κατερίνα Γναφάκη
Είναι ανεξάρτητη επιμελήτρια, παραγωγός φεστιβάλ και πολιτιστική διαχειρίστρια. Ζει και εργάζεται μεταξύ Βερολίνου και Χανίων. Στον τομέα της σύγχρονης τέχνης, έχει εργαστεί ως διαχειρίστρια έργων τέχνης στη Μπιενάλε του Βερολίνου, ως βοηθός διαχείρισης έργων τέχνης στην documenta 14 στην Αθήνα και το Κάσελ, ως βοηθός παραγωγής στη Μπιενάλε της Αθήνας και έχει συνεργαστεί με πολιτιστικά κέντρα και μουσεία όπως το HAU Hebbel am Ufer και το Deutsches Technikmuseum στο Βερολίνο. Ως παραγωγός φεστιβάλ, έχει διευθύνει επί σειρά ετών την Ευρωπαϊκή Γιορτή της Μουσικής στα Χανιά και έχει συνεργαστεί με φεστιβάλ, μεταξύ άλλων, το Ars Electronica στην Αυστρία, το Transmediale Festival for Art and Digital Culture στο Βερολίνο, το Heroines of Sound στο Βερολίνο, το Impakt Festival στην Ουτρέχτη, την Ευρωπαϊκή Γιορτή της Μουσικής στην Αθήνα, και το p_public στα Χανιά. Το 2019-2020 διετέλεσε σύμβουλος στο JUMP, ένα Ευρωπαϊκό πρόγραμμα εκπαιδευτικής και επαγγελματικής κατάρτισης για την ανάπτυξη καινοτόμων επιχειρηματικών μοντέλων στη Μουσική Βιομηχανία. Το 2020–2021, συνεπιμελήθηκε το πρόγραμμα του centrum, ενός χώρου σύγχρονης τέχνης στο Βερολίνο. Το 2021 συνίδρυσε το Nature Loves Courage, ένα διετές boutique μουσικό φεστιβάλ που λαμβάνει χώρα στη Σούγια Χανίων, καθώς και το πρόγραμμα φιλοξενίας καλλιτεχνών Nature Loves Courage Residency.Επίσης, το 2021 συμμετείχε ως υπότροφος στο πρόγραμμα Atelier for Arts and Production Managers, μια πρωτοβουλία της 2023 ELEVSIS και των The Festival Academy, Drosos Foundation, Zoukak Theater Company και ArtLink Young Talents Festival. Από το 2020 έως σήμερα, εργάζεται ως Συντονίστρια Παραγωγής Εκθέσεων στην διεθνή ΜΚΟ Tactical Technology Collective, για την περιοδεύουσα έκθεση The Glass Room η οποία έχει παρουσιαστεί ήδη σε περισσότερες από 40 χώρες.

Αλεξάνδρα Επίθετη
Ζει και γράφει ποίηση στην Αθήνα τα τελευταία 7 χρόνια. Είναι μέλος του The Bad Poetry Social Club, μιας ομάδας υπεύθυνης για την διασπορά της κακής ποίησης σε διαδραστικό και παραστατικό επίπεδο. Έχει επιμεληθεί και συμμετάσχει σε πληθώρα poetry performances, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Σκοπός της είναι ο συνδυασμός της ποίησης με άλλες μορφές δημιουργίας όπως το video art, το podcast, την σκηνογραφία και τον θόρυβο.

Ευαγγελία Χρηστάκου
Η Ευαγγελία Χρηστάκου, με πολυάριθμες περιοδείες στο εξωτερικό (Αμερική, Ασία, Αυστραλία, Ευρώπη, Ρωσία, Μεξικό) και με ένα portfolio που εκτείνεται σε διαφορετικούς χώρους των εικαστικών και παραστατικών τεχνών, είναι καλλιτέχνιδα που ζει και εργάζεται μεταξύ Βερολίνου και Κρήτης. Τα τελευταία χρόνια έχει αποτελέσει μία από τις φρέσκιες φωνές στο χώρο της πειραματικής και αβάντ ποπ μουσικής με το ψευδώνυμο Abyss X, με κυκλοφορίες στις διεθνώς αναγνωρισμένες δισκογραφικές Halcyon Veil, Danse Noire και Infinite Machine. Ως Abyss X έχει παρουσιάσει δουλειά της στο Royal Festival Hall στο Λονδίνο, στο ICA του Μαϊάμι, στη Biennale Κινούμενης Εικόνας στη Γενεύη, στο HAU2 του Βερολίνου, στο Tai Kwun του Χονγκ Κονγκ, στο θέατρο Μάνος Χατζιδάκις στο Ηράκλειο Κρήτης, στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Γάνδης, στο φεστιβάλ ντοκιμαντέρ DOKUFEST του Κοσόβου, στο Casa Encendida της Μαδρίτης καθώς και στα φεστιβάλ Avant Art (Βαρσοβία και Βρότσλαβ), Next Sound (Κίεβο) και Les Urbaines (Λωζάνη), μεταξύ άλλων.

Nour Sokhon
Είναι Λιβανέζα καλλιτέχνις και ζει μεταξύ Ελλάδας, Βερολίνου και Βηρυτού. Η δημιουργική της πρακτική επικεντρώνεται στη διερεύνηση διαφορετικών μεθόδων καλλιτεχνικής έρευνας, εστιάζοντας σε αρχεία συνεντεύξεων, ηχογραφήσεις πεδίου και ηχογραφημένο υλικό για την παραγωγή οργανωμένων site-specific παρεμβάσεων. Η έρευνά της στη συνέχεια μεταφράζεται σε συνθέσεις ήχου/μουσικής, παραστάσεις, διαδραστικές εγκαταστάσεις και έργα κινούμενης εικόνας.
Η Nour έχει εκθέσει τα έργα της στη Βηρυτό, το Ντουμπάι, το Λονδίνο, τη Γλασκώβη, το Παρίσι, το Αμβούργο, τη Μαδρίτη, τη Ζυρίχη,  τη Σελλασία και την Αθήνα. Έχει επίσης εμφανιστεί στη Φρανκφούρτη, το Βερολίνο, τη Βηρυτό, το Ντουμπάι, το Παρίσι, το Μόντρεαλ, τη Μελβούρνη, τη Βέρνη, τη Σούστονς, την Αθήνα και σε διάφορα φεστιβάλ όπως το Al Quoz Arts Festival (Ντουμπάι, ΗΑΕ), το Other Worlds Festival (Μπλάκπουλ, Ηνωμένο Βασίλειο), το Network Music Festival 2020 (online) και το This Is Not Lebanon (Φρανκφούρτη, Γερμανία). Είναι μέλος δύο ηχητικών κολεκτίβων, της Tse Tse Fly Middle East και της Heya.

#anoixtapania


Το φετινό πρόγραμμα του Δήμου Χανίων και της Κ.Ε.Π.ΠΕ.ΔΗ.Χ.-Κ.Α.Μ., που αναδεικνύει την πρωτότυπη καλλιτεχνική παραγωγή, τα «Ανοιχτά Πανιά 2022», επιχειρεί να συνεχίσει το δημιουργικό ταξίδι παραγωγής πρωτότυπων καλλιτεχνικών έργων που ξεκίνησε τον προηγούμενο χρόνο, δίνοντας και πάλι ιδιαίτερη έμφαση στις σύγχρονες πρακτικές.

15 πρωτότυπες καλλιτεχνικές δράσεις, με περισσότερους από 100 καλλιτέχνες απ’ όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό, δραστηριοποιούμενοι σε ποικίλα πεδία τεχνών, κάνουν πανελλήνια πρεμιέρα, εδώ στην καρδιά της Μεσογείου.

Τα Χανιά το διάστημα από Αύγουστο έως Δεκέμβριο 2022, θα κατακλυστούν από χορό, θέατρο, εικαστικά, μουσική, κινηματογράφο, εκπαιδευτικά εργαστήρια και πολλά άλλα. Εμβληματικοί χώροι της πόλης, από το Θέατρο Μίκης Θεοδωράκης ως τη Συναγωγή Ετζ Χαγίμ, από τον Προμαχώνα Σαν Σαλβατόρε μέχρι τον Άγιο Ρόκκο, από τη συνοικία της Νέας Χώρας και των Ταμπακαριών, ως τους Τάφους των Βενιζέλων, τη Λίμνη της Αγιάς, τη γέφυρα του Κλαδισού, κ.ά., θα φιλοξενήσουν ξεχωριστές καλλιτεχνικές δράσεις.

Sites of repair • Κατερίνα Γναφάκη